web analytics

Marketing afiliat prin Aliexpress cu ajutorul RoTLD pe site-uri “ale instituțiilor”

Aliexpress lucrează la nivel global cu foarte multe platforme de marketing afiliat dar are și propriul program de afiliere. Dacă nu ești familiarizat cu terminologia, are 2Performant un video bine construit despre cum funcționează o rețea de afiliere aici.

În general, platformele de marketing afiliat precum Profitshare sau 2Performant depun mult efort în a preveni frauda din partea Afiliaților, așa cum este definită de către fiecare platformă, sau conținutul care este înșelător și ar putea dăuna Advertiserului. Există și constrângeri ce țin de calificarea oamenilor care fac aceste verificări, gradul de încărcare și de multe ori chiar și tehnologia folosită.

Din păcate lucrurile nu stau la fel de bine atunci când vorbim de un Advertiser global cu politici antifraudă mult prea relaxate. Aici de fapt este o diferență de cultură pentru că în România consumăm informație și avem triggere ușor diferite față de alte țări din Europa, mult mai diferite față de americani și total diferite față de asiatici. Sunt tehnici de vânzare pe care noi le putem considera agresive, care nu sunt etice sau chiar practici ilegale (vânzare de baze de date cu profile ale potențialilor clienți) dar alte regiuni le consideră normale.

De exemplu, sunt advertiseri asiatici care aprobă comisionul numai dacă clientul final a intrat înapoi în contul său și a marcat comanda ca fiind finalizată. Gândește-te ce impact ar avea asupra industriei dacă un magazin de calibrul evoMAG sau eMAG ar aproba comisioanele afiliaților numai dacă cel care a cumpărat produsul se loghează din nou în magazin și marchează comanda ca fiind livrată.

Marketingul afiliat este un instrument incredibil ce oferă posibilitatea oricărei persoane, indiferent de limbă sau calificare să poată să lucreze cu branduri la care ar fi fost aproape imposibil să ajungă. În 2 minute cât durează procesul de înregistrare pe o platformă de marketing afiliat poți deja să aplici pentru a lucra cu branduri precum Nike, NordVPN, Avon etc. Poți face bani fiind pasionat de marketing de oriunde din lume. Mulți bani.

Dar, cum niciun sistem nu este perfect există și afiliați care caută să genereze foarte mult trafic fals către Aliexpress și să planteze propriile cookie-uri.

În România este un curent prezent de circa un an prin care sunt achiziționate zilnic numeroase domenii web cu TLD .ro și cu nume similar diverselor instituții sau entități ușor de recunoscut. Pe aceste domenii este instalat ulterior un magazin online ce are mii de produse care sunt disponibile și pe Aliexpress. Zilnic sunt împrospătate informațiile de pe aceste site-uri, sunt folosite tehnici de black hat SEO astfel încât să poată fi afișate în primele poziții ale căutărilor în motoarele de căutare.

Până acum am explicat concepte, dar haide să vedem unde este problema.

Problema este că domeniile web folosite în scopul redirecționării vizitatorilor către Aliexpress cu link de afiliere sunt de tipul: primaria-urzicuta.ro, e-injector.ro, tim-news.ro, primaria-cervenia.ro, primaria-ciuchici.ro etc.

Ca metodă de precauție asupra unor penalizări din partea motoarelor de căutare, dacă accesezi site-urile în mod direct, o să vezi o pagină albă sau un magazin online dummy, cu produse dar nu funcționează butonul de adăugare în coș. În schimb, dacă referrer-ul este Google sau Facebook, atunci se face redirecționare automata către Aliexpress.

De exemplu, dacă accesezi pagina aceasta https://www.primaria-urzicuta.ro/Department/stock-18653/ și apeși pe butonul de adăugare în coș, nu se întâmplă nimic, cel mult ești redirecționat într-o pagină care nu funcționează. Secretul este ca vizita să vină din Google (cu accent pe Google Images).

Tocmai pentru că este manipulat traficul cu scop înșelător, nu știm niciodată sigur ce alte trackere, ce alte cookies mai sunt plantate și prin câte servere se poate face redirecționarea, existând riscul de a face redirect intermediar chiar și către site-uri cu caracter malițios și apoi fac redirecționarea finală, urmând ca în funcție de campanie și scop să fie descărcat un malware, un tracker or something.

Soluțiile pot fi multiple. O primă impresie este faptul că Google a dovedit încă o dată incapacitatea de a înțelege ce conținut indexează și ar trebui căutată o soluție prin care să fie raportate aceste site-uri web, să fie analizate și blocate din punct de vedere al indexării.

Totuși, conform Regulilor de Înregistrare a domeniilor web din partea RoTLD,  articolul 33 spune că:

Motive de respingere a unei aplicații pentru un nume de domeniu:
– datele din formular sunt false, nu sunt exacte sau induc în eroare utilizatorii Internet;- nume de domeniu de prost gust;
– nume de domeniu necuviincioase;
– nume de domeniu care ar putea contravine cu respectarea ordinii publice;
– nume de domeniu care crează confuzie;
– nume de domeniu care ar putea aduce ofensă cuiva;
– nume de domeniu obscene sau pornografice;
– nume ale unor personalități bine cunoscute;

În concurs cu articolul 33 avem și articolul 34 care menționează:

Registrul RoTLD poate anula sau suspenda un nume de domeniu:
– dacă datele pe baza cărora s-a înregistrat domeniul s-au schimbat – de exemplu, organizația ce a înregistrat domeniul nu mai există sau datele de contact au fost modificate în date false;
– dacă RoTLD este sesizat că numele de domeniu este folosit într-un mod ce produce confuzie printre utilizatorii de Internet;
– dacă RoTLD este informat despre o acțiune ilegală, referitoare la acel nume de domeniu;
– dacă utilizarea acelui nume de domeniu creează confuzie pentru alți utilizatori de Internet;
– dacă RoTLD consideră că ar putea avea loc unul din cazurile expuse mai sus.

Cu toate acestea sunt mii de domenii web pe care RoTLD încasează anual bani și ar fi trebuit blocate instant sau supuse unei analize. Dacă nu din punct de vedere etic, măcar în baza regulamentului RoTLD pe care l-am acceptat fiecare când am înregistrat domenii web.

MinisterulAparariiNationale.ro nu este înregistrat momentan. Nici măcar pe persoană fizică cum a făcut un băiat deștept cu serviciulromandeinformatii.ro . În ce lume consideră RoTLD că ar fi în regulă ca eu, persoană fizică, să vin și să înregistrez domenii precum MinisterulAparariiNationale.ro, bcco.ro, primaria-bucuresti.ro și multe alte domenii care oferă impresia că ar aparține unei instituții?

Greu nu este. Soluții există tone, problemele sunt dintotdeauna deci nu putem spune că i-a luat iarna prin surprindere. În schimb, din exterior pare a fi un mix perfect între incompetență și nepăsare.

Ar putea fi supuse unei aprobări manuale domeniile web care conțin cuvinte cheie precum (inclusiv cu mix de diacritice): ministerul, primăria, institutul, oraș, comuna, sau pe baza unui dicționar cuvinte care fac referire la personalități.

Ar trebui blocată opțiunea de reînnoire a unui domeniu web dacă timp de un an nu a înregistrat trafic. Sunt zeci de mii de domenii web cumpărate de băieți deștepți, nefolosite, pe care fraierii ca noi plătim mii de euro să ni le transfere. Fără factură.

Ar trebui poate angajați oameni pe bază de competențe (reale) nu pe bază de pedigree, afinitate politică sau diplomă de licență (știu manageri în zona de tehnologie care au licența dată pe creșterea bovinelor mici în Agronomie, adică la fel cum procedau cadrele militare prin 2003 când plecau după apelul de dimineață cu autobuzul unității să dea examene în Agronomie pentru că aveau nevoie de o a doua facultate pentru a crește în grad)

Registrul de domenii .ro (RoTLD) nu este un arbitru al disputelor ce pot să apară între posesorul unui nume de domeniu și o terță parte referitoare la înregistrarea sau folosirea unui nume de domeniu .ro.

Ca regulă generală, Registrul RoTLD va lua măsuri atunci când este clar că posesorul unui nume de domeniu a încălcat contractul de înregistrare.

Nu mă pricep la termeni juridici dar dacă nici primaria-urzicuta.ro nu a încălcat contractul de înregistrare, înseamnă că locuiesc pe partea greșită a globului.

DNSC nu are puterea și cadrul legislativ să poată face ceva (fie vorba între noi, schimbarea din CERT-RO în DNSC nu a adus absolut nimic nou, privind din exterior). Fiind vorba de instituții, o scăpare ar putea fi la CyberInt, dar nici ei nu au voință cadrul legislativ să poată chestiona un posesor de domeniu web .ro sau mai rău, să îi blocheze accesul.

Câteva capturi de ecran pentru posteritate în încheiere, pentru că subiectul acesta este la mulți ani distanță să aibă o concluzie.

RoTLD, CyberInt, DNSC, Aliexpress
RoTLD, CyberInt, DNSC, Aliexpress
      Cristian Iosub